ΠΙΣΩ ΣΤΗ ΛΙΣΤΑ
Η επιστήμη της διατροφής στην υπηρεσία της ψυχιατρικής

Σκεφτείτε το. Ο εγκέφαλος είναι σε διαρκή λειτουργία, δεν σταματάει ποτέ. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται διαρκώς κάποιον να τον προμηθεύει με ενέργεια. Τα καύσιμα για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου προέρχονται από τις τροφές που καταναλώνουμε. Και όπως ένα ακριβό αυτοκίνητο χρειάζεται πολύ καλής ποιότητας καύσιμα, έτσι και ο εγκέφαλος λειτουργεί καλύτερα αν έχει διαθέσιμα τα απαραίτητα ιχνοστοιχεία, τις βιταμίνες και τα αντιοξειδωτικά, τα οποία συμβάλλουν στην μείωση των ελευθέρων ριζών.

Μια πρόσφατη δημοσίευση στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Lancet Psychiatry αναδεικνύει την επίδραση που έχουν οι επεξεργασμένες τροφές στην εγκεφαλική λειτουργία. Για παράδειγμα οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες μπορεί να είναι επιβλαβείς για την λειτουργία του εγκεφάλου, και να συμβάλλουν στην εμφάνιση διαταραχών της διάθεσης ή κατάθλιψης.

Το εντυπωσιακό είναι ότι για αρκετές δεκαετίες δεν υπήρχαν μελέτες που να αναδεικνύουν αυτή την σχέση διάθεσης και διατροφής, αλλά πλέον φαίνεται ότι αυτή η σχέση διαμεσολαβείται τόσο άμεσα- από το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή στον οργανισμό, όσο και έμμεσα με την αλλαγή του μικροβιώματος στο γαστρεντερικό μας σύστημα.

Οι μικροοργανισμοί που υπάρχουν στο εντερικό μας μικροβίωμα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία μας συνολικά. Προστατεύουν το βλεννογόνο του εντέρου από παθογόνα βακτήρια, συμβάλλουν στην καλύτερη απορρόφηση συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών και ενεργοποιούν συγκεκριμένα νευρικά μονοπάτια της επικοινωνίας του γαστρεντερικού συστήματος με τον εγκέφαλο. Ας μην ξεχνάμε ότι η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που συμβάλλει στη ρύθμιση της όρεξης, του ύπνου και της διάθεσης. Το 95% της σεροτονίνης παράγεται στο γαστρεντερικό σύστημα του ανθρώπου, το οποίο επικοινωνεί άμεσα μέσω εκατοντάδων χιλιάδων νευρικών κυττάρων με τον εγκέφαλο.

Υπάρχουν μελέτες που δείχνουν ότι μια διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς και καλά λιπαρά, ανεπεξέργαστα σιτηρά, θαλασσινά και ψάρια και κρέας με λιγότερα λιπαρά, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης ακόμα και κατά 25-35%, συγκριτικά με μια δυτικού τύπου διατροφή που είναι πιο πλούσια σε επεξεργασμένες τροφές. Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι η μεσογειακού τύπου διατροφή περιλαμβάνει συχνά τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση και ως εκ τούτου είναι πλούσιες σε προβιοτικά. Τέτοιες τροφές είναι οι ελιές, το ξυνόγαλα, η μπύρα, το γιαούρτι και το τυρί. Φαίνεται από πρόσφατες μελέτες λοιπόν ότι μια «ενισχυμένη» μικροχλωρίδα επηρεάζει ακόμα και τα επίπεδα φλεγμονής στον οργανισμό, αλλά και την διάθεση των ανθρώπων.

Αν έχετε ανάγκη από καλύτερη διάθεση, καλύτερη συγκέντρωση και νιώθετε ότι ένα boost στην ψυχολογία σας είναι απαραίτητο, δεν έχετε παρά να βελτιώσετε την ποιότητα της διατροφής σας ενισχύοντας την πρόσληψη ανεπεξέργαστων τροφών και περιορίζοντας τυποποιημένα, επεξεργασμένα τρόφιμα που στερούνται πολύτιμων θρεπτικών συστατικών.

 

BACK TO TOP
Brand development by www.afilltd.com
Designed & developed by Noetik